آخرین اخبار
کد مطلب: 80447
مسموميت مرگبار با خوردن اين 5 غذا
تاریخ انتشار : 1393/06/04
نمایش : 3928
همه ما بر سر اين موضوع که مسموميت غذايي يکي از بدترين تجربيات زندگي است اتفاق‌نظر داريم اما خوشبختانه بيشتر موادغذايي مسموم‌کننده را مي‌شناسيم از مصرف آنها اجتناب مي‌کنيم.

به گزارش سلام لردگان، مسموميت غذايي مي‌تواند به اشکال مختلف ظاهر شود. در چند سال گذشته مواردي از شيوع وحشتناک و مرگبار مسموميت‌هاي غذايي در برخي کشورها از جمله آمريکا مشاهده شده و اغلب اين موارد ناشي از آلودگي موادغذايي با باکتري «سالمونلا» بوده که معمولا بر اثر خوب تميز نکردن موادغذايي بروز مي‌کند. برخي از اين موارد شيوع مسموميت‌هاي غذايي نيز از باکتري ايکولي ناشي شده که بر اثر مصرف فرآورده‌هاي حيواني خام يا با طبخ ناقص بروز مي‌کنند. يکي ديگر از عوامل اصلي مسموميت غذايي باکتري «ليستريا» است که سبب ابتلا به هپاتيت A‌ و سقط جنين مي‌شود.

 

بنابر اعلام مرکز کنترل و پيشگيري امراض آمريکا (CDC)، سالانه حدود 48 ميليون نفر در اين کشور به بيماري‌هاي ناشي از مسموميت‌هاي غذايي مبتلا مي‌شوند که حدود 3000 نفر از آنها جان خود را از دست مي‌دهند. متاسفانه موادغذايي در مراحل مختلف توليد و آماده‌سازي ممکن است آلوده شوند. به عنوان مثال گوشت مرغ مي‌تواند در همان کشتارگاه به باکتري ايکولي آلوده شود و همچنين در يخچال‌هاي رستوران‌ها فاسد شود.

 

اين اتفاق براي سبزيجات نيز مي‌افتد و ممکن است در طول مسير خود از مزرعه تا روي ميز آشپزخانه انواع عوامل بيماري‌زا را با خود حمل کنند. طبخ نادرست و استفاده از چاقوي مشترک که قبلا با آن مرغ خرد شده براي خرد کردن سبزيجات نظير کاهو بدون شستن درست چاقو مي‌تواند آلودگي‌ها را منتقل کند. در اين گزارش به پنج ماده غذايي که سبب بروز بيشترين مسموميت‌هاي غذايي مي‌شوند اشاره مي‌شود:

 

جوانه‌ها: جوانه گندم، ماش و ... جزو سبزيجاتي هستند که تميز کردن آنها بسيار سخت است. آنها همچنين در محيط‌هاي گرم و مرطوب رشد مي‌کنند که بهترين مکان براي رشد باکتري‌ها محسوب مي‌شود. بسياري از متخصصان بهداشت توصيه مي‌کنند که قبل از مصرف، اين مواد غذايي را کاملا تميز کنيد و بشوئيد.

 

طالبي/ گرمک: مي‌خواهيد باور کنيد يا نکنيد اما در واقع طالبي و هندوانه منبع اصلي مسموميت غذايي هستند. زيرا اين ميوه‌ها قبل از خوردن معمولا شسته نمي‌شوند و باکتري‌ها از قسمت‌هايي که با چاقو بريده مي‌شوند وارد گوشت ميوه مي‌شوند. حالا اگر قاچ‌هاي آنها را با دست بگيريد و بخوريد نيز اين آلودگي‌ها بيشتر منتقل مي‌شوند. پس قبل از خوردن،‌ پوست آنها را با آب و برس زبر به خوبي بشوييد.

 

شيرخام: اگرچه اين روزها زياد شيرخام در بازار وجود ندارد و بيشتر افراد حاضر در روستاها و دامداري‌ها به شيرخام دسترسي دارند اما به شدت توصيه مي‌شود اگر کسي هم به شما شيرخام تعارف کرد از نوشيدن آن اجتناب کنيد زيرا شيرخام، پاستوريزه نيست و نوشيدن آن خطرات مشابه خوردن گوشت خام به همراه دارد. دوري از خطر مسموميت شير خيلي راحت است،‌ پس فقط شير پاستوريزه بخوريد.

 

تن ماهي: انواع ماهي‌ها بايد وقتي از آب خارج مي‌شوند تا زمانيکه پخته شده‌اند در جاي بسيار سرد نگهداري شوند. در اين بين تن ماهي مستعد آلودگي به سم «اسکومبروتوکسين» است که مسموميت به آن مي‌تواند منجر به گرفتگي جدي عضلات و سردرد شود. اين آلودگي در صورتي رخ مي‌دهد که تن ماهي در دمايي بالاتر از 15 درجه سانتيگراد نگهداري شود. وقتي ماهي تازه مي‌خريد نيز مطمئن شويد که مستقيما و بلافاصله بعد از خريد داخل يخچال يا فريزر گذاشته شوند.

 

انواع توت: وقتي که انواع توت تازه را مي‌چينيد يا مي‌خريد حتما قبل از خوردن، آن را به خوبي بشوييد. اگرچه برخي توت‌هاي يخ زده و منجمد نيز باعث شيوع برخي بيماري‌ها مي‌شوند. پس شستن توت‌هاي منجمد را نيز فراموش نکنيد.
منبع. مشرق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس